Ženy slaví MDŽ. Obchodníci nabízejí květiny, cukrovinky, romantické knihy nebo zájezdy

Větší tržby hlásí i obchodní řetězce. Podle Jiřího Marečka ze společnosti Ahold lidé utrácejí hlavně za květiny a sladkosti:

„Jedná se především o různé drobné dárky. Nejčastěji jsou to čokolády a bonboniéry. Ale zároveň se zvyšuje také prodej květin - oproti běžným dnům v řádu vysokých desítek procent.“

Dnešní den patří všem ženám. Zatímco za totality se Mezinárodní den žen velkolepě odehrával na podnikových večírcích, dnes lidé zůstávají hlavně u předávání květin. Z toho těží hlavně květinářství. Některým prodejnám se jen v tento den zvyšují tržby i trojnásobně.

V současnosti má svátek svoje odpůrce i zastánce. Podle posledních průzkumů ho přesto uznává skoro polovina Čechů.

„Je to symbolické, slavím to se svojí mámou. Předám jí nějaký dárek,“ říká mladý muž, oslovený v centru Prahy.

„Já jsem úspěšně ženat spoustu let, takže my už to se ženou tak neprožíváme. MDŽ neslavím, protože si to spojuji s bolševismem, který jsem vlastně skoro celý prožil. Ale jinak proti ženám nic nemám,“ přidává se další muž. „Manželce dám nějaké dárky a také krásný stůl,“ dodává třetí.

 

 

Osmý březen si většina lidí spojuje hlavně s červenými karafiáty. Právě ty patřily mezi květiny, které se tu dřív daly v požadovaném množství vypěstovat. Dnes se dováží z ciziny - hlavně z Kolumbie a Holandska. Spíš než karafiátům ale dávají zákazníci přednost růžím nebo tulipánům.

Společně s Valentýnem a Dnem matek je MDŽ pro květinářství jedním z nejvýnosnějších dní.

„V minulých letech zájem o MDŽ trošku upadl, ale v dnešní době zájem zase je. V podstatě se vyrovná Valentýnu. Zboží je tak pětkrát až šestkrát víc než obvykle. Letošním trendem je u nás na prodejně převážně jarní kytice, takže se zaměřujeme na tulipány, narcisky a irisy,“ prozrazuje květinářka Barbora Bohuslavová.